Diputació de Lleida
Esteu aquí: Butlletins Butlletí 29: Tributació IBI URBANA 2014

Butlletí 29: Tributació IBI URBANA 2014

Butlletí 29: Tributació IBI Urbana 2014

oagrtl.jpg
TRIBUTACIÓ IBI URBANA 2014
 
Arran de les diverses modificacions que ha sofert la tributació de l’IBI en els darrers tres anys us volem fer arribar les novetats principals pel període impositiu 2014 pel que fa a la tributació de l’IBI Urbana.
 
De cara a 2014 els municipis tindran dues opcions excloents:
 
1.    Actualització de valors cadastrals, a l’alça o baixa en funció de l’any de ponència.
2.    Increment de tipus. Es prorroga la mesura ja aplicada per 2012 i 2013.
 
1.- Actualització de valors cadastrals.
Terminis de sol.licitud davant la Gerència Territorial del Cadastre:
-       Fins al 15-11-2013  per l’ exercici 2014.
-       Fins a 31 de gener, pels exercicis 2015 i 2016.
 
La taula de valors que s’aplicarà ve donada en funció de l’any d’entrada en vigor de la ponència, i està prevista en el Projecte de llei de pressupostos pel 2014.
 
Any entrada en vigor ponència valors                                                Coef. d’actualització
1984, 1985, 1986 y 1987
1,13
1988
1,12
1989
1,11
1993*(1990), 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001 i 2002
1,10
2003
1,06
2006
0,85
2007
0,80
2008
0,73
*Per error en la taula publicada al Projecte de llei de pressupostos on diu 1993 vol dir 1990
 
Exemple:
-       Si un ajuntament té aprovada una ponència l’any 1989, l’any d’entrada en vigor va ser l’any 1990 i per tant el coeficient d’aplicació serà l’1’10.
 
Qüestions especials:
 
-       Pels municipis que decrementen el seu valor cadastral la base liquidable per 2014 en termes generals es manté igual a la del 2013. Per tant els padrons, en el seu conjunt, tindran un import global similar al del 2013.
-       Pels municipis que incrementen el seu valor, els serà d’aplicació el darrer tipus impositiu aprovat en OOFF (no el que es va aplicar el 2013 incrementat pel RD20/2011).
 
 
2.- Increment de tipus
 
En cas que el municipi no s’aculli a l’actualització de valors cadastrals, els serà d’aplicació el tipus que es desprèn de la següent taula:
 
 mínimTIPUS 14 > o = T11TIPUS14<T11
Ponències anteriors al 20020,6T14x1,1T14+(T11x1,1)
Ponències aprovades 2002 al 20040,5T14x1,06T14+(T11x1,06)
Ponències aprovades 2005 al 2008 0,1*/0,4T14T14
Ponències aprovades 2009 al 20110,1*/0,4T14x1,04T14+(T11x1,04)
Ponències aprovades 20120,1*/0,4T14x1,04T14+(T13x1,04)
 *Tipus de gravamen reduït durant 6 anys desprès de l’entrada en vigor de nous valors cadastrals per aprovació d’una ponència total
 
Aquests tipus s’ aplicaran en els següents termes:
-       En el cas de ponències aprovades abans de l’any 2002, afectarà a tots els béns urbans del municipi.
-       En el cas de ponències aprovades el 2002 i següents, afectarà a tots els béns d’ús no residencial i als d’ús residencial  als del 50% amb el valor cadastral més alt.
 
Aquest increment no serà d’aplicació als:
-       municipis amb ponència de valors total aprovada entre els anys 2005 i 2008
-       municipis amb ponència de valors total aprovada els anys 2013 i 2014
 
Tampoc els serà d’aplicació als municipis que:
-       s'apliqui l’actualització de valors cadastrals, d’acord amb l’apartat 1
-       municipis en els que en aquell període impositiu sigui d’aplicació el disposat en l’article 30 del Real Decreto-ley 8/2013, de 28 de junio, de medidas urgentes contra la morosidad de las Administraciones Públicas y de apoyo a Entidades locales con problemas financieros. (veure annex 2)
 
Consideracions finals:
 
-       Als municipis que no s’acullin al procés d’actualització dels valors cadastrals (apartat 1) se’ls prorrogarà l’increment dels tipus de l’any 2013 i per tant no cal que modifiquin ordenances fiscals.
-       Aquells municipis que no s’acullin al procés d’actualització i hagin modificat les seves ordenances se’ls aplicarà l’increment sobre el tipus aprovat de manera que hi poden haver casos en que es dupliquin els increments.
-       Els municipis que hagin optat per l’actualització dels valors cadastrals (apartat 1) tindran la possibilitat de publicar el nou tipus d’IBI urbana (sols el tipus d’IBI urbana), fins el dia 1 de març de 2014.
-       Algunes de les consideracions d’aquest text venen condicionades a l’aprovació del Proyecto de Ley en el que se establecen determinadas medidas en materia de fiscalidad medioambiental y se adoptan otras medidas tributarias y financieras (Boletín Oficial de las Cortes Generales). A dia d’avui aquest Projecte de Llei ha passat el tràmit del Senat i es preveu que es publiqui en breu al BOE sense modificacions substancials.
-       En cas que el vostre municipi estigui afectat per les mesures imposades pel Real Decreto-ley 8/2013, de 28 de junio, de medidas urgentes contra la morosidad de las Administraciones Públicas y de apoyo a Entidades locales con problemas financieros, cal que ho comuniqueu a la Direcció General de Cadastre i a aquest OAGRTL per poder fer efectives les mesures imposades segons cada cas concret. (veure annex 2)
 
ANNEX Normativa aplicable:
 
Cas que el municipi s’aculli a l’actualització de valor cadastral
 
 
-Ley 16/2012, de 27 de diciembre, por la que se adoptan diversas medidas tributarias dirigidas a la consolidación de las finanzas públicas y al impulso de la actividad económica
 
-Art 16 que modifica l’article 32 del text refós de la Ley del Catastro del Real Decreto Legislativo 1/2004
 
-Proyecto de Ley por la que se establecen determinadas medidas en materia de fiscalidad medioambiental y se adoptan otras medidas tributarias y financieras (Boletín Oficial de las Cortes Generales ). A dia d’avui aquest Projecte de Llei ha passat el tràmit del Senat i es preveu que es publiqui en breu al BOE sense modificacions substancials
 
-Article 7. Modificació del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.
­-Article 9. Modificació del text refós del Cadastre Immobiliari, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.
  
-Proyecto de Ley de Presupuestos Generales del Estado para 2014 (Boletín Oficial de las Cortes Generales)
 
         -Article 71. Coeficients d’actualització de valors cadastrals de l’article 32.2 del text refós de la Llei del Cadastre Immobiliari.
 
-Real Decreto-ley 7/2013 de 28 de junio, de medidas urgentes de naturaleza tributaria, presupuestaria y de fomento de la investigación, el desarrollo y la innovación.
 
         -Disposició final quarta. Modificació del text refós de la Llei del Cadastre Immobiliari, aprovat per Reial Decret Legislatiu 1/2004, de 5 de març.
                           
                Modificació de la Disposició transitòria novena. Terminis per aplica en l’exercici 2014 del coeficients previstos a l’apartat 2 de l’article 32.
 
-Real Decreto-ley 8/2013, de 28 de junio, de medidas urgentes contra la morosidad de las administraciones públicas y de apoyo a entidades locales con problemas financieros.
 
         - Capítol III. Condicions a les que es sotmet l’accés a les mesures extraordinàries de suport a la liquiditat dels municipis
 
En cas que el municipi no s’aculli a l’actualització de valors cadastrals
 
Normativa aplicable
 
  - Proyecto de Ley por la que se establecen determinadas medidas en materia de fiscalidad medioambiental y se adoptan otras medidas tributarias y financieras (Boletín Oficial de las Cortes Generales ). A dia d’avui aquest Projecte de Llei ha passat el tràmit del Senat i es preveu que es publiqui en breu al BOE sense modificacions substancials
 
        -Article 8. Tipus de gravamen de l’Impost de Béns Immobles.
 
 Annex 2
 
Real Decreto-ley 8/2013, de 28 de junio, de medidas urgentes contra la morosidad de las Administraciones Públicas y de apoyo a Entidades locales con problemas financieros
 
Condiciones a las que se somete el acceso a las medidas extraordinarias de apoyo a la liquidez de municipios
 
Artículo 26. Condiciones aplicables con carácter general a los municipios.
 
Los municipios a los que se les aplique cualquiera de las medidas contenidas en el capítulo anterior de este título II deberán remitir al Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas un plan de ajuste, o una revisión del que ya tuvieran, incorporando, al menos, las siguientes condiciones, que deberán cumplir durante el período en el que se apliquen las medidas:
 
...
c) Las ordenanzas fiscales que resulten de aplicación deberán cumplir los siguientes requisitos:
 
1.º No podrán suprimir ninguno de los tributos que se vinieran exigiendo por la Entidad Local durante el ejercicio 2013.
 
2.º Sólo podrán aprobar medidas que determinen un incremento del importe global de las cuotas de cada tributo local, sin perjuicio de lo establecido en el número 5.º de esta letra.
 
3.º Sólo podrán reconocer los beneficios fiscales establecidos con carácter obligatorio por las leyes estatales, y los que estuvieran vigentes en 2013 de los previstos en los artículos 9.1, relativo a la domiciliación de deudas, anticipación de pagos o colaboración en la recaudación, 62.3, 62.4, 74.1, 74.2 bis, 74.4, 88.2.d), 95.6.c), 103.2.d) y 103.2.e) del texto refundido de la Ley Reguladora de las Haciendas Locales.
 
4.º No podrán aplicar los tipos de gravamen reducidos a que se refiere el apartado 5 del artículo 72 del texto refundido de la Ley Reguladora de las Haciendas Locales.
 
5.º Deberán aprobarse, para cada año en que resulten de aplicación estas medidas, tipos de gravamen en el Impuesto sobre Bienes Inmuebles que garanticen, al menos, el mantenimiento del importe global de la cuota íntegra del ejercicio anterior.
 
...
l) Con anterioridad al 31 de diciembre de 2013, deberán solicitar a la Dirección General del Catastro, su inclusión con carácter prioritario en la regularización catastral prevista en la disposición adicional tercera del Texto Refundido de la Ley del Catastro Inmobiliario. A tal efecto, habrán de acompañar la solicitud de cuanta información dispongan sobre los bienes inmuebles o las alteraciones de sus características no incorporadas al Catastro Inmobiliario.
 
 
Artículo 30. Condiciones adicionales por aplicación de las medidas relativas a las deudas con los acreedores públicos.
 
1. El municipio que resulte beneficiario de las medidas relativas a sus deudas con acreedores públicos previstas en el artículo 23, además de cumplir con las condiciones previstas en los artículos, 26, 27 y 28, deberá cumplir durante el período en que se apliquen estas medidas las siguientes condiciones adicionales:
 
a. No podrá incrementar su deuda con los acreedores públicos, salvo que venga determinado por una ley, en ningún caso podrá incrementar su deuda en periodo ejecutivo, y deberá atender las obligaciones corrientes que se devenguen a partir del mes siguiente a la aplicación de las medidas previstas en el artículo 23.
 
b. Las ordenanzas fiscales que resulten de aplicación deberán establecer y exigir los impuestos a que se refiere el artículo 59.2 del texto refundido de la Ley Reguladora de las Haciendas Locales.
 
c. Las ordenanzas fiscales deberán establecer para cada impuesto local el tipo de gravamen máximo permitido en dicho texto refundido, sin perjuicio de lo dispuesto en la letra e) de este apartado.
 
d. Se les aplicarán de oficio los coeficientes previstos en el apartado 2 del artículo 32 del texto refundido de la Ley del Catastro Inmobiliario, cuando se trate de municipios que hayan sido objeto de un procedimiento de valoración colectiva de carácter general para los bienes inmuebles urbanos como consecuencia de una ponencia de valores total aprobada con anterioridad al año 2003.
 
e. Deberán aprobar en las correspondientes ordenanzas fiscales un tipo de gravamen del Impuesto sobre Bienes Inmuebles, para los bienes inmuebles urbanos, que sea superior, como mínimo, en un 25 por 100, al determinado de conformidad con el artículo 72 del texto refundido de la Ley Reguladora de las Haciendas Locales para el ejercicio 2013. No obstante, el tipo aplicable no podrá ser superior en ningún caso al máximo previsto en dicho artículo ni inferior al 0,6 por 100.
 
f. Deberán establecer para el Impuesto sobre Vehículos de Tracción Mecánica, el coeficiente máximo permitido por el artículo 95.4 del texto refundido de la Ley Reguladora de las Haciendas Locales.
 
2. En caso de incumplimiento de las obligaciones corrientes con los acreedores públicos a partir de la aplicación de las medidas previstas en el artículo 23, se anulará la aplicación de la medida de fraccionamiento que se le hubiera concedido.
 
 Si no desitja rebre aquesta informació heu d'enviar un correu electrònic a mtarruella@diputaciolleida.cat

Aquesta comunicació té com destinatari la persona a la qual va dirigida. Si vostè no és el destinatari, sàpiga que no està autoritzat a llegir-la, copiar-la o divulgar-la, pel que li preguem que ho notifiqui al telèfon 973 23 04 01 o bé remeti el correu a l’adreça del remitent i després d’això l’esborri. En compliment de la Llei 15/1999 (LOPD), us informem que les vostres dades figuren en els fitxers de l'Organisme Autònom de Gestió i Recaptació de Tributs Locals de la Diputació de Lleida. Per a exercitar els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició, podeu adreçar-vos per escrit, acreditant la vostra identitat a: Organisme Autònom de Gestió i Recaptació de Tributs Locals de la Diputació de Lleida, C/Rambla Ferran, 18, baixos.

Abans d'imprimir aquest correu, pensa si és realment necessari fer-ho: el Medi Ambient és cosa de tothom
 

 


OAGRTL: Organisme Autònom de Gestió i Recaptació de Tributs Locals de la Diputació de Lleida
Rambla Ferran 18, 25007 Lleida Tel. 973 230 401